دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یادداشت/ سعید صائمی*

کرونا مهم‌ترین ریسک اقتصادی در وضعیت حال است

می‌توان مهم‌ترین ریسک اقتصادی در وضعیت حال را بیماری کرونا دانست چون وقتی دوره کرونا بیشتر طول بکشد در بیکاری، تورم و رشد اقتصادی تأثیر دارد و مردم متضرر می‌شوند.
کد خبر : 500408
photo_2020-07-07_14-40-32.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سعید صائمی طی یادداشتی نوشت: شرایط اقتصادی امروز ناشی از رفتارهای اجتماعی و اقتصادی‌ای است که در طول سالیان درازی در اجتماع نهادینه شده و امروز خود را از طریق بارِ روانی در شرایط بحرانی تخلیه می‌کند.


با توجه به اتفاقاتی که گریبان‌گیر جامعه شده مردم  را دچار استرس‌های فراوانی کرده است، از یک سو بالا رفتن آمار  ابتلا به کرونا و افزایش مرگ و میرهای ناشی از این بیماری، از یک سو اوضاع وخیم اقتصادی، قیمت لحظه‌ای دلار رو به افزایش، قیمت سنگین طلا و سکه، وضعیت ناامیدکننده مسکن، خودرو و...  همه و همه  دست بر دست هم داده تا شرایط اقتصادی ویژه‌ای برای مردم فراهم کند.


می‌توان مهم‌ترین ریسک اقتصادی در وضعیت حال را بیماری کرونا دانست چون وقتی دوره کرونا بیشتر طول بکشد در بیکاری، تورم و رشد اقتصادی تأثیر دارد و مردم متضرر می‌شوند. شاید خیلی از افراد نرخ ارز را هم مهم‌ترین ریسک بدانند که این نظر نیز درست است  ولی می‌توان گفت که بازار دست‌خوش سفته‌بازان شده و در واقع برای جلوگیری از این موضوع پیشنهاد می‌شود از هرگونه معامله هیجانی علی‌الخصوص در معاملات فردایی پرهیز شود و اینکه پیشنهاد می‌شود از سرمایه‌گذاری در بازار ارز جداً اجتناب شود و فقط نیاز واقعی وارد بازار ارز شود.


 بانک مرکزی هم با افزایش نرخ رسمی دو هدف عمده را دنبال می‌کند. اول اینکه بتواند نیاز بازار را با ارز حاصل از صادرات تأمین کرده که در حال حاضر صادراتی  اتفاق نمی‌افتد و دوم اینکه بتواند عرضه را کنترل کرده و از ایجاد آربیتراژ در بازار جلوگیری کند.


در این  میان عده‌ای برای جبران وضعیت اقتصادی به سمت بورس رفته‌اند، در اسفندماه سال گذشته  حدود ۸ هزار میلیارد تومان از نقدینگی وارد بازار سهام شد. یکی از علل رشد بورس، نقدینگی سرگردان دست مردم است هرچه هم به بازار سهام تنش‌هایی وارد شد، اما به دلیل نقدینگی قابل توجه در این بازار، شاخص در حالت صعودی بود ولی به این نکته توجه داشته باشیم بورس در ظاهر برای افرادی که سالیان سال  دانش بورسی و اطلاعات دارند خوب بوده است ولی افرادی که به تازگی وارد بورس شده و فقط به نتیجه گرفتن و افزایش سرمایه به صورت غیرعادی فکر می‌کنند مطمئنا با شکستن حباب و انتخاب‌های نادرست با شکست مواجهه می‌شوند.


ما نمی‌دانیم دقیقاً این اپیدمی بیماری کرونا چقدر طول می‌کشد ولی باید به این توجه داشت نیازهای بازار تغییر پیدا کرده‌اند و نیاز به بررسی بیشتر دارد مثلا در بخش وب، میزان بازدید سایت‌ها بالا رفته، تبلیغات گردشگری کم شده اما تبلیغات آموزش‌های آنلاین زیاد شده است. .


باید در نظر داشت برای بهتر کردن وضعیت اقتصادی هر فرد در این دوره ایده و خلاقیت نسبت به گذشته به خرج دهد کارهایی انجام بدهند که بعد از این دوره به کاهش هزینه‌ها یا افزایش درآمدشان منجر شود.


ارزش‌آفرینی و استفاده از پتانسیل‌ها در این شرایط بد اقتصادی، فرصت‌های بسیار زیادی را به وجود آورده که کارهای کوچک زیادی وجود دارند که اگر درست انجام شوند، ارزش اجتماعی و اقتصادی دارند. بد نیست به این وضعیت مثل یک فرصت اجباری برای رفتن به سمت کارهای عملی‌تر نگاه کنیم. چه بهتر که این ایده‌ها به رفع نیازهایی ناشی از کمبودهای به وجود آمده یا تغییر نیازهای بازار که به سمت دیجیتالی شدن می رود کمک کرد.


*سعید صائمی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته